Telemedicinsk hjemmemonitorering af gravide med komplikationer

Aarhus Universitetshospital kan tilbyde gravide med komplicerede graviditeter at blive monitoreret hjemmefra ved brug af telemedicinsk udstyr. Telemedicin giver kvinderne mulighed for hyppigere kontrol, og herved tager de ansvar på en anden måde, når de selv skal foretage målingerne og indsende data. Kvinder med komplicerede graviditeter må ofte køre i rutefart i mellem hospitalet og deres hjem for at blive undersøgt, hvorfor hjemmemonitoreringen kan medvirke til at give mere ro i forløbet.

Fælles Service Center undersøger:

  • Hvad skal det koste at levere service og logistik til den telemedicinske løsning på afdeling Y
  • Optimering af serviceydelser
  • Erfaringer med on-site support på nye løsninger

Netværk for Appinux brugere

Der er fem kommuner og to regionale enheder i netværket.

Netværket drives i samarbejde med leverandøren og skal bl.a:

  • Sikre vidensdeling på tværs af kommuner og regionale enheder i form af koordination af udviklingsønsker.
  • Sparring om anvendelse, fejl, tips og tricks.
  • Koordinering i forbindelse med nye releases, således at alle parter f.eks. ikke behøver at udføre de samme test og finde de samme fejl.

Som en del af prøvehandlingen er det aftalt, at holde webinar for de deltagende parter ved nye releases, samt at etablerer et virtuelt samarbejdsrum.

Denne prøvehandling forventes at kunne videreføres til andre telesundhedsløsninger.

Feedback fra brugerne

Virtuel Bostøtte Holstebro Kommune

Holstebro Kommune har opstartet et pilotprojekt der skal undersøge og afklare, hvorvidt virtuelt bostøtte - kan bruges som et supplement og redskab til at styrke de eksisterende tilbud tilknyttet Socialafdelingens centrer i Holstebro Kommune.
 
Fælles Service Center afprøver:
  • Support til projektledelsen
  • Opstart af cases fra ide til projekt
  • Facilitering af kick-off workshop
  • Hjælp til input og udarbejdelse af evaluering efter projektperioden

Læs case om hvad Holstebro kommune har fået ud af samarbejdet med Fælles Service Center

Virtuel træning Syddjurs Kommune

DUVIT

Digital Understøttet Virtuel Træning ”DUVIT” er navnet på Syddjurs Kommunes telesundhedsløsning til genoptræning af borgere i Syddjurs Kommune. Genoptræningen giver mulighed for, at borgere kan se træningsprogrammet på pc eller tablet, og borgerne behøver derfor ikke at møde op på det kommunale genoptræningscenter på et bestemt tidspunkt. Den virtuelle genoptræning anvender Appinux og Exorlive.

Fælles Service Center afprøver:

  • Support af borgere i anvendelse af NemID, login og anvendelse af træningsmodulet i Appinux
  • At supportere medarbejdere (terapeuter) i fejlfinding ved login mm.
  • Udvikling af arbejdsgang for kontakt til Fælles Service Center.

Virtuel bostøtte Ringkøbing-Skjern Kommune

Handicap og Psykiatri Ringkøbing-Skjern Kommune arbejder med projektet Bostøtte via videosamtale, som er kommunikation via videosamtaler mellem bruger og bostøttemedarbejder. Der er fokus på guidning, vejledning og struktur til hjælp for brugeren. Herved bliver bostøtte via videosamtale en erstatning til den traditionelle bostøtte, der hvor det giver mening at yde bostøtte via videosamtale.

Fælles Service Center afprøver:

  • Support til projektledelsen
  • Opstart af cases fra ide til projekt
  • Hjælp til input og udarbejdelse af evaluering efter projektperioden.

Læs case om hvad Ringkøbing-Skjern har fået ud af samarbejdet med Fælles Service Center

Udvikling af sundhedsfagliges digitale kompetencer

Som led i den nationale digitaliseringsstrategi fra Sundheds- og Ældreministeriet blev der valgt at sætte fokus på behovet for at udvikle sundhedsfagliges digitale kompetencer. Sundhedsstyregruppen i den midtjyske landsdel igangsatte herunder projektet digiS, der blev gennemført i 2019 og 2020.

Fælles Service Center var en del af dette arbejde i form af udlån af medarbejder samt rollen som projektchef. Fælles Service Center har en interesse i dette arbejde for at understøtte medarbejdere, der enten arbejder eller skal til at arbejde mere digitalt, så de bliver godt klædt på. 

Under projektet blev der produceret seks online læringsforløb, hvor målgruppen for læringsforløbene er sundhedsfaglige og ledere i kommuner, regioner og almen praksis samt studerende på sundhedsuddannelserne.
 
Forløbene er frit tilgængelige på digiS' hjemmeside, hvor man også kan tilgå film, tegninger, tjeklister og andre læringsprodukter. Alle som ønsker at gennemføre et online forløb eller se en film kan gratis tilgå disse. Læringsforløb og film må kun afvikles fra og deles med andre via hjemmesiden - for at sikre muligheden for at afbryde deling af materialer, hvis deltagernes samtykke ophører.

Læringsforløb

  • Hvorfor teknologi i sundhedspraksis? 
  • Teknologi og etisk dilemmahåndtering 
  • Vurdering af match mellem teknologi og borger
  • Videosamtaler med borgere
  • Forstå data i sundheds 
  • Understøt den digitale medarbejder

Videokonsultation, træningsmuligheder og behandlingsskemaer

Remind er et projekt i Psykiatri og Social i Region Midtjylland. Projektet har til formål at afprøve Internetpsykiatri og går ud på at undersøge, om en telesundhedsplatform kan anvendes af borgere og medarbejdere og i forskellige kontekster på de psykiatriske afdelinger og sociale tilbud. Sundhedsplatformen indeholder forskellige funktioner såsom videokonsultation, træningsmuligheder og behandlingsskemaer.

Remind bygger på erfaringer fra to tidligere pilotprojekter, som blandt andet har vist, at specialudviklede apps kan bruges som alternativ til den almindelige behandling blandt andet ved at støtte patienten i diverse aktiviteter og medvirke til at give struktur og til at håndtere situationer, der kan være vanskelige for patienten.

Fælles Service Center afprøver serviceydelserne

  • Brugeradministration
  • Installationshjælp på mobile enheder

Remind baserer sig på Bring Your Own Device (BYOD) og Fælles Service Center undersøger betydningen af dette i forhold til hvor supportkrævende det er, og hvor sårbart det er i forhold til softwareopdateringer på borgerens udstyr.

Systemadministration af telesundhedsløsninger

Fælles Service Center har varetaget den daglige support, brugeradministration og op-/nedtagning af udstyr i det der hed Sundhedshotspottet. Programmet er nu lukket ned.

Yderligere blev også systemadministratorrollen på den anvendte platform foretaget af Fælles Service Center, opgaverne her er:

  • Funktionstest af nye funktioner. 
  • Drifttest på udstyret.
  • Undervisning/introduktion til nye funktioner. Kan gøres lokalt og fælles.
  • Koordination med lokale it afdelinger og lokale superbrugere.

Denne opgave var i første omgang igangsat i Horsens, men kunne videreføres til andre kommuner og regionale enheder, der benyttede sig af platformen.

Læs case omkring hvad Horsens Kommune har fået ud af samarbejdet med Fælles Service Center

Kontakt

Support

Åbningstider

Mandag-fredag kl. 7-16

Tlf. 70 20 30 48

fscsupport@atea.dk

Stomi-bestillinger

Åbningstider

Mandag-fredag kl. 8-15

Tlf. 78 41 23 88

Eller bestil online:

www.fsc-bestilling.dk