Juridiske forhold ift. medicinhåndtering

Et formål med POC'en er at få afklaret nogle af disse juridiske spørgsmål, der kan opstå. Derfor har vi været i dialog med Sundheds- og Ældreministeriet (SUM) samt Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS).

Nedenstående beskriver nogle af de udfordringer, vi har kontaktet myndighederne om, men som vi ikke på nuværende tidspunkt har fået svar på. 

Tjek af dosisposer

Jf. pjece "Korrekt håndtering af medicin 2019", fra Styrelsen for Patientsikkerhed, skal det sikres, at der ikke er åbenlyse fejl i antallet af tabletter i poserne. Det gøres i dag ved at kontrollere, at antallet at tabletter i dosisposerne til det første døgn er det samme som antallet af tabletter på medicinlisten.

Kan denne sikring af åbenlyse fejl undværes grundet apotekets store sikkerhedskontrol?

Det vurderes, at med det nye dosisdispenseringsmodul, hvor apotekerne er kommet på FMK, kan alle involverede aktører se samme oplysninger om borgers dosispakkede medicin. Apotekets dosispakningsmaskine har 2 fejl pr. 1 million dosisposer. De fejl der ofte opstod med dosisdispenseret medicin, var når lægens recepter til apoteket ikke stemte overens med de ordinationer, der lå på FMK. Med dosisdispenseringsmodulet foregår pakningen af dosisdispenseringen fra det fælles dosisdispenseringsmodul knyttet til FMK og derved er der ikke længere denne risiko for uoverensstemmelser mellem lægens ordinationer og læges recepter til apoteket. Derfor vurderer vi, at en sikring af åbenlyse fejl i dosisdispenseret medicin ikke er nødvendig, da det er kontrolleret på pakke apoteket.

Observation af borgers medicinindtagelse

Jf. pjece Korrekt håndtering af medicin 2019, fra Styrelsen for Patientsikkerhed, skal det sikres, at patienten indtager medicin og at det gives til den rigtig patient på det rigtige tidspunkt.

Kan teknologien sikre, at borgeren tager sin medicin?

De implementerede teknologier påminder borgeren om at indtage sin medicin med lyd og lys, når det er tid for borgeren at indtage sin medicin, hvorefter borger kvitterer på teknologien for at få udleveret den korrekte medicin til borgeren. Ved manglende kvittering for medicinen, sender teknologien en besked til Fælles Servicecenter, som vil kontakte borger omkring indtagelse af medicinen. Det sundhedsfaglige personale får besked, hvis man ikke har kunne få kontakt til borger, hvorefter en sundhedsfaglig tager ud til borger.

I dag er der borgere, hvor det er vurderet, at borger selv kan huske på at tage sin medicin så længe dagens dosering låses ud til borger, da det der skaber problemer for borger er at finde ud af, hvilken ugeæske pillerne skal tages fra. Så hjælper vi borger med at finde ugeæsken, men borger får selv lov til at tage medicinen resten af dagen. Dermed vurderer vi, at borger får sin medicin, men vi ser den ikke indtaget i løbet af dagen.

Da teknologien erstatter personalets tilstedeværelse, og vi derved fysisk ikke er tilstede til at se, at borger indtager sin medicin, er vi i tvivl om det opfyldes at sikre, at borgeren indtager medicinen, da borger realt kan hente medicinen men derefter tabe den eller igen glemme det efter udlevering. Ved udredningen vurdere den sundhedsfaglige, om borger er i stand til at håndtere sin medicin og en borger kan vende tilbage til en opgave, hvis man er blevet distraheret fra det.  I disse situationer argumenteres det derimod for, at man med teknologierne vil have en ekstra sikkerhed idet, at borger aktivt skal kvittere for at tage medicinen på aftalte tidspunkter og vil ellers blive kontaktet.  

Kontakt

Support

Åbningstider

Mandag-fredag kl. 7-16

Tlf. 70 20 30 48

fscsupport@atea.dk

Stomi-bestillinger

Åbningstider

Mandag-fredag kl. 8-15

Tlf. 78 41 23 88

Eller bestil online:

www.fsc-bestilling.dk